توقف تاکتیکی در آخرین ایستگاه خاورمیانه !
اسماعیل هوشیار اسماعیل هوشیار

 

حسن روحانی قرار است عصر روز سه شنبه 24 سپتامبر 2013 ، در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. حسن روحاني هفته گذشته در گفت و گو با شبکه خبری NBC در مورد ديدار و گفت و گوی احتمالي با باراك اوباما رئیس جمهور آمریکا در نيويورك گفت ديدار با اوباما در دستور كار سفر او نيست اما افزود هرچيزي در دنياي سياست امكان پذير است . باراک اوباما در نشست صبح سه شنبه مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد ......حسن روحانی قبل ازحرکت به سمت نیویورک با خامنه ای دیدارو گفتگو کرد .

 

 

حدود یک ماه پیش در روند وقایع درمتن خاورمیانه ؛ زنگها برای جنگی دیگر به صدا درآمده بود . حتی روز حمله و تنبیه یا تعیین تکلیف اسد را مشخص کرده بودند ؛ اما این اتفاق نیافتاد . دولت آمریکا ومجموعا سیاست غرب ؛ وارد ایستگاهی شد که هنوز آخر خطش نیست . مطالب مختلفی راجع به دلایل این توقف حمله نوشته شد . از بازیهای مختلف در سطح جهانی و روسهای خرسی و خرسهای چینی و بازیگران قدرتمند دیگر تا بازیچه های ریقوی کوتوله ! ولی این توقف یا تاکتیک یک عامل مبنایی هم داشت که تمام خاورمیانه را شامل میشود . شخص اسد و یا بحران سوریه یک سوژه جدا از این کلییت نیست بلکه بخش کوچکی ازتمام خاورمیانه است . سوریه را به حیاط خلوت و میدان جنگ خودشان کرده اند .

 

 

اولین عامل هرجنگی یک دلیل زیربنایی اقتصادی با روکش هژمونی سیاسی وطراحی های استرتژیک بوده و هست . منهای تیترهای مسخره دررسانه ها ، مشکلات اقتصادی همیشه شروعی مناسب بوده است . درجنگ جهانی دوم وضعییت اقتصادی آلمان به گونه ای خراب بود که ؛ برخی از مردم دستمزدهای بعدازظهر خود را به جای زغال‌سنگ در اجاق آشپزخانه می‌سوزاندند. سرانجام کار به جایی رسید که با یک دلار آمریکا می‌شد ۴ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد مارک آلمان خریداری کرد....

 

 

درجریان جنگ عراق و سرنگونی صدام هم ، موجی از مخالفتهای رقبا وجود داشت ؛ که البته جناب عمو سام کارش را انجام داد. برآوردهای سطحی نگرانه ازآن جنگ و سود و ضررهای مادی را برجسته کردن ؛ یک آدرس انحرافی است . قبلا هم گفته بودم حتی اگرهزینه آن جنگ  10 برابر هم میبود ولی باز دلیلی برتوقف سیاست غرب نمیبود . دولت امریکا وارد عراق شد تا موضوع هژمونی و انرژی خودش را برای آینده درتمام خاورمیانه تثبیت کند . (  هزینه ای که واشنگتن در جنگ عراق متحمل شده در ۴۰ سال آینده به شش تریلیون دلار خواهد رسید ) توقف دولت آمریکا درحمله به سوریه را به حساب ضعفش گذاشتن یک سطحی نگری کودکانه است . دولت آمریکا درهمین امروز هم هنوز دست بالا را درتمام زمینه ها ؛نسبت به بقیه رقبا دارد. طبیعی ست که حل بحران درسوریه ونهایتا حکومت اسلامی درتهران؛ با اهرم دیپلماسی برای غرب بهتراست . آن عطش و قدرت اولین جنگ را ندارد ، با این همه توقفش یک تاکتیک استیصالی نیست .

 

 

غرب درمواجه با بحران سوریه ؛ نقطه آغاز و پایانِ نگاهش تهران و حکومت اسلامی ایران است . سوریه محل زورآزمائی قدرتها نیست بلکه محل تعیین تکلیف نهایی خاورمیانه بزرگ است . خود سوریه و اسد به صورت مجزا فقط بازیچه هستند و حکومت اسلامی درتهران درهمین محدوده و سقف ؛ کوچکترین بازیکن ! تعیینِ یک تاریخ فرضی برای حمله به اسد درواقع پیامی قوی به تهران بود . پروژه فریب که این بار با حسن روحانی قراربود شکل بگیرد ؛ در نطفه باید خفه شود . علائم ضعیف ویا گول زننده افاقه نمیکند . سپاه پاسداران دراولین موضع گیری خودش را تابع دولت امید روحانی معرفی کرد و درآخرین حرفش هم مدعی است که ظرفیت‌های تعاملی خودش را در اختیار دیپلماسی دولت میگذارد ! آزادی تعدادی محدود اززندانیان و قدمهایی دیگر که روحانی درآستانه سفربه نیویورک باید بردارد.....و هراقدام دیگری که ثابت کنند به دنبال فریبی مجدد نیستند ! متقابلا غرب روی محور سلاح اتمی درتهران و شیمیایی دردمشق همچنان مانور میکند .

 

 

حمله به سوریه فعلا متوقف شده است ولی منتفی نشده است . حالا همه چیز بستگی به قدمهای بعدی حکومت اسلامی دارد . بازی خوب یا بد سایر رقبا مثل چین و روسیه قطعا تاثیرگذاراست ولی مبنای تصمیمات نیست . ضعف مالی و سیاسی دولت امریکا نسبت به 10 سال پیش یک واقعییت است ، ولی نقطه آغازاین توقف تاکتیکی در حمله به سوریه نیست . تمام عوامل و پارامترهای موجود فعال هستند و در حال گذر..... قدمهای ضعیف و بدون هزینه ازطرف غرب ؛ معنی جدیت را نمیدهد . مضافا براینکه آنقدرتجربه  وتوان عملی دارند که برای پا پس کشیدن ؛ هر قدمی را به راحتی توجیه کنند و قیمت عقب کشیدن خودشان را هم بدهند .

 

 

خامنه ای درجایی گفته بود که اگر شد فریبی دیگر....؛ واگر نشد فقط یک قطره زهر! فریبی دیگررا فراموش کنید ( مثل آزادی چند زندانی سیاسی ) ؛ غرب معمولا عادت دارد با همان یک قطره شروع کند ؛ ولی یک قطره خیلی جدی ! درغیراین صورت آنجا که لازم شود حمله به سوریه ویا هرتصمیم معکوسی حتمی خواهد بود با توجیهات مختلف . این روزها همه چیز در گرو بازی حکومت اسلامی است ونه یک تصمیم گیری . آنها ( حکومت اسلامی ایران ) جبرا تصمیم خودشان را گرفته اند. درآینده پیش رو قطعا "جهان تک قطبی سیاسی" معنایی ندارد ؛ ولی درشرایط امروز و تا به حال ؛ از دیدگاه اقتصادی و نظامی دولت آمریکا هنوز دست بالا را دارد .

 

 

آقای خامنه ای ؛ اگر روزی عمروعاص با مش حسن هم درنیویورک دست داد بعدش چی...!!؟ منظورم آمادگی و توان حکومت اسلامی برای نرمش وهر انعطافی در گرو ذاتِ خودش است . آنها که میخواهند و آنجا که نمیتوانند.....پارادوکسِ صحنه سیاست امروز است ! تناقض دارد چون موارد مشابه تاریخی و جدی ؛ از درون خودشان شروع کردند . این یعنی اینکه باید اعتماد به نفس کافی داشته باشی ؛ آزادی سمبلیک چند زندانی سیاسی وهمزمان چماق سرکوب را چرخاندن روی سرمردم.....همخوان نیست ؛ فقط نمایشی بود ازاعتماد به نفس . به چراغ و بوقهای تشویقی غرب زیاد دلخوش نباشید ! با این همه تناقض ؛ اگر موفق شوند ؛ درتاریخ سیاسی بشر رکوردِ گینس به نامشان ثبت میشود ! طرفِ مقابل توان باز سازی خودش را درهر اشتباهی دارد با هر میزانی ازانعطاف و نرمش....چون تاریخا درجای خودش است ؛ و حکومت اسلامی دیگر حق بازی با روشهای خودش را ندارد ؛ چون زمان ندارد . دوران دکتربازی و خاله بازی در زیر پتو تمام شده است .

 

 

 

 

23.09.2013

 






September 23rd, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی